Knivskarp förpackning vann pris

13. januari 2016 12:02 ·

Metsä Victorinox_6_55812Med en förpackning för Victorinox China utsågs Metsä Board till ”Champion of Packaging Printing” vid nyligen arrangerade Hong Kong Print Awards 2015. Förpackningen utformades för re-lanseringen av Victorinox räddningsverktyg på den kinesiska marknaden. Lådan öppnas på sidan på ett sätt som efterliknar när bladen viks ut från själva verktyget. Materialet till lådan är falskartongen Carta Elega.

Metsä Board vann pris för tredje året i rad i Hong Kong Print Awards. Tävlingen arrangeras av Graphic Arts Association of Hong Kong och är öppen för designers, konverterare, förlag och närstående industrier. Vinnarna fick utmärkelserna vid en ceremoni i Hong Kong den 7 december 2015.

Den vinnande lådan utformades av Metsä Boards Packaging Services team som fick i uppdrag av Victorinox China att skapa en ny förpackning för deras räddningsverktyg, vilket används av bland annat brandmän och medicinsk personal. Den ursprungliga förpackningen, snarlik en stor tändsticksask, fick ett helt nytt utseende med en låda som efterliknar sättet att fälla ut verktygen.

Till förpackningen används inget lim, vilket bidrar till Victorinox hållbarhetsmål och värderingar. Den har sidopaneler på vilka information efter behov kan tryckas. Exceptionellt skarpa hörn utan överlappande hörnveck gör att förpackningen står ut från traditionella lådor. Carta Elega valdes för dess styvhet och släta yta, vilket ger lådan en lyxig känsla samtidigt som den är lätt och hållbar.

– Priset är ett erkännande för samarbetet mellan kund, vår säljpersonal och Packaging Services. Vi är mycket glada över att Victorinox visar förpackningen i sin online kampanj och att lådan har uppmärksammats inom den grafiska industrin, säger Cyril Drouet, Design & Innovation Director vid Metsä Board Packaging Services i Shanghai.

Metsä Board Packaging Services bidrar till att höja varumärkens värden och framgångar genom att leverera hållbara, säkra och innovativa förpackningslösningar. Tjänsterna omfattar allt från global förpackningsstrategi och marknadsstudier till kostnadsanalyser, design och laboratorietester. Det innovativa arbetssättet bidrar till lägre förpackningskostnader, högre effektivitet och hållbarhet.

Share Button

Previous post:

Next post: